Stand by

Sitter på hotellet vid flygplatsen och är stand by idag, tråkigt men det ger tillfälle att se vad man har för roligt i kameran att lägga upp och skriva om. Läste precis att vi kommer att starta en ny destination i öst, var ska jag kanske inte säga eftersom det inte är officiellt förrän i morgon. Men man flyger kurs 090 i 5 h och 30 min, spännande... Förresten är vi det enda flygbolaget i EU att flyga dit. Det kanske kommer att locka hit passagerare.

Igår flög jag till Berlin och Hamburg med ett stopp i Riga på nästan två timmar, då var det ju läge för lite plane spotting:)


737-300 reg.YL-BBJ står och vilar vid gate 6 i Riga. Tror hon hade kommit från Oslo. Tidigare flög hon för DBA (ett tyskt bolag som blev uppköpta av Air Berlin).


Det har var min fågel för dagen YL-BBQ, en 737-500. Gate 8, utan brygga.


Smygreklam, men ack så skitigt flygplanet var... Ingen stil där inte.


Man kan ju inget annat än älska 757:an. Lång smal med långa ben och Wingletsen gör ju verkligen sitt också. De är fortfarande så pass nya på våra 757:or så det finns ingen statistik på hur mycket bränsle de sparar, men det är säkert ca 3-4%. Det verkar lite men tänk på att den drar ca 3700 liter/timme, rätta mig någon om jag har fel!


City of Nyköping, reklam för Nyköping stad. Dock tror jag att denna flight skulle till Prestwick.


General aviation parking i Hamburg. Man saknar ju att flyga de gamla pappstrutarna, synd att man inte har tid för det längre. Lägg märke till att tornet är målat i samma gula färg som Lufthansa använder sig av. Finns säkert en förklaring till det, någon som vet?


Sist men störst för dagen var Emirates 777-300, som är helt sjukt fin. Det är drömmen att flyga efter 747:an. Den ska ha bland den bästa teknologin av alla passagerarflygplan. Sen har den sjukt stora motorer, nu mäter vi inte kraften i hästkrafter utan i pounds. Våra 737:or har 18,5 K, 20 K eller 22 K, där K står för tusen. Den här 777-300 har 97 K, tror vissa finns med 103 K. Hur som helst så kan jag tänka mig att det går undan när den pippin sticker!

Kommentarer
Postat av: shawn

Måste fråga dig Jocke hur många är det som sitter som stand by per/dag?? Jag menar kan de bli så att de finns ont om stand by folk och att för många ringer sig sjuka eller vad de nu kan vara så finns de inte tillräckligt med stand by?? Sen får man sitta hemma (stand by)eller måste man vara på flygplatsen?

Som alltid kul & få ta del av ditt liv som pilot good work..

Take care!!

SHAWN

2009-02-24 @ 14:25:47
Postat av: Jocke

Shawn: Vi har tre olika typer av Stand by:er. Stand by home, då ska vi infinna oss på flygplatsen på högst en timme vilket inte är några problem även om man är hemma. Operational Stand by (som jag är idag) har vi 30 min på oss. Då erbjuds vi hotellrum vid flygplatsen. Normalt brukar jag vara hemma då jag hinner hit på 30 min. Sist har vi hotel stand by, då är det 20 min som gäller och då måste man nästan vara på hotellet för att hinna. Ärligt talat vet jag inte hur många som är stand by per dag. Jag tror att det är 2 st hela tiden, men jag är inte säker. Först ringer de dem som är stby home, sen OPR stby. Oftast när man är opr- eller hotel stby blir man inte inringd. Men visst kan det hända att alla är inringda då får de försöka få tag på någon som är ledig. Orsaker till att man blir ring från stby kan vara många, någon som är sjuk. En försening som gör att bestättning inte kan flyga mer pga tidsbegränsningar etc. Hoppas du fick svar på dina frågor. Nu har jag en fråga till dig:) Håller du på med utbildning, eller är du bara intresserad?



Ha det!

2009-02-24 @ 15:51:38
Postat av: shawn

Bättre svar kunde jag inte få Jocke taaack :D

Jag håller på eller har precis kommit in på Scandinavian Aviation Academy ... Så det är därför jag frågar massa korkade frågor :P...

Drömmen är att en dag få uppleva allt de du upplever.. Så din blogg är the best för oss som vill bli piloter eller tycker bara att de är de coolaste yrket.. :D

Våga aldrig sluta blogga och tack för alla svar :D

Take care mannen..

2009-02-24 @ 16:27:16
Postat av: Jocke

Jaha, vad roligt. Ska du åka till San Diego då också, eller ska du göra allt i Sverige?

2009-02-24 @ 20:24:00
Postat av: shawn

Yes ett år i Santan och 6 månader här i sverige blir det... Hade en kompis till mig som åkte ditt kom hem efter 3 månader alldeles för tungt sa han att de var och pengarna bara flög ivääg..

Jocke har du lusta att berätta om hur du gjorde vart du läste hur mkt de kostade dig om de ens kostade något? skulle uppskattas :D

Ta hand om dig ..

Shawn

2009-02-25 @ 11:47:26
Postat av: Anonym

Ùnderbar blogg jocke, finns inget bättre.

Täönkte kolla shawn om jag kunde få din email adress, för jag funderar på att söka till Scandinavian aviation acadamy, och tänkte kolla om du hade lust att snacka lite om hur allt ligger till och så ? Mvh

2009-02-25 @ 18:22:23
Postat av: Jocke

Shawn: Jag tog mitt PPL på en flygklubb (Vängsö), sedan jobbade jag ett tag och flög ihop timmar. Hösten -06 började ATPL-teorin på flygteoriskolan. Direkt efter det började jag på airways på bromma där jag tog CPL+ME och IR. När det var klart var det 737:an som väntade. Totalt med rating tror jag utbildningen kostade ca 550000, men då har jag gått den långa och billiga vägen via flygklubb osv.



Jag hade tur, bara någon månad efter det att jag var klar med ratingen fick jag jobb. Tyvärr är ju inte läget så idag på marknaden, men jag tror nog att det kommer att vända inom 1-2 år. Så du kommer att komma perfekt. Jag har också hört att det kan vara problem med pengar där borta. Men jag tror nog att folk tror att det är en semester och gör av med alldeles för mycket. Kämpa hårt hela tiden, slappna aldrig av, det får du göra när du sitter på FL370 över alperna och dricker kaffe, då är du värd det!

2009-02-26 @ 10:13:12
Postat av: shawn

Jag är stolt över dej Jocke om jag får säga så :D

Jag vet att du verkligen har kämpat & slitit för att uppnå det du älskar att göra... Såå fantastiskt great :D

Tusen tack för att du delar med dig utav allt du har varit med om och orkar blogga så vi andra kan ta del av ditt underbara liv..

När man tänker på hur lång tid man har kvar och alla tuffa perioder man kommer att utsättas för så tänker jag på DIG.. Tack mannen!! :D

Hemlig person : absolut maila mig nästa gång du skriver här får du mail adrss..

Take care !!

Shawn

2009-02-26 @ 20:36:19
Postat av: mahi

Tack shawn :D

Jocke, shawn är nog inte den enda som är stolt över dig hehe^^

shawn skulle uppskatta om du kunde maila mig på mahan[email protected], skulle uppskatta det :) vill också börja på Saa , men jag har nästan ingen info :)

peyz out

2009-02-26 @ 22:35:50
Postat av: mahi

Shawn,



såg nu att jag skrev fel email adress haha =)

det ska vara mahan[email protected] (A)



hare

2009-03-02 @ 21:15:06
Postat av: Camilla Lejon

Håller med, Boeing 777 är helt underbar. Satt på jump seat hos British Airways från London till Miami i en sån maskin. Vilket utrymme i cockpit! Föredrar faktiskt att åka som passagerare i den framför Airbus 330/340. Kan inte sätta fingret på varför men en favorit är det! Flyg försiktigt!

Camilla i Malmslätt

2009-03-16 @ 21:06:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0