Var går gränsen?

Läste en artikel om Ryanair och framtida toalettebesök. Läs och bedöm själva men här gick gränsen för mig om hur man ska spara pengar...

Stand by

Sitter på hotellet vid flygplatsen och är stand by idag, tråkigt men det ger tillfälle att se vad man har för roligt i kameran att lägga upp och skriva om. Läste precis att vi kommer att starta en ny destination i öst, var ska jag kanske inte säga eftersom det inte är officiellt förrän i morgon. Men man flyger kurs 090 i 5 h och 30 min, spännande... Förresten är vi det enda flygbolaget i EU att flyga dit. Det kanske kommer att locka hit passagerare.

Igår flög jag till Berlin och Hamburg med ett stopp i Riga på nästan två timmar, då var det ju läge för lite plane spotting:)


737-300 reg.YL-BBJ står och vilar vid gate 6 i Riga. Tror hon hade kommit från Oslo. Tidigare flög hon för DBA (ett tyskt bolag som blev uppköpta av Air Berlin).


Det har var min fågel för dagen YL-BBQ, en 737-500. Gate 8, utan brygga.


Smygreklam, men ack så skitigt flygplanet var... Ingen stil där inte.


Man kan ju inget annat än älska 757:an. Lång smal med långa ben och Wingletsen gör ju verkligen sitt också. De är fortfarande så pass nya på våra 757:or så det finns ingen statistik på hur mycket bränsle de sparar, men det är säkert ca 3-4%. Det verkar lite men tänk på att den drar ca 3700 liter/timme, rätta mig någon om jag har fel!


City of Nyköping, reklam för Nyköping stad. Dock tror jag att denna flight skulle till Prestwick.


General aviation parking i Hamburg. Man saknar ju att flyga de gamla pappstrutarna, synd att man inte har tid för det längre. Lägg märke till att tornet är målat i samma gula färg som Lufthansa använder sig av. Finns säkert en förklaring till det, någon som vet?


Sist men störst för dagen var Emirates 777-300, som är helt sjukt fin. Det är drömmen att flyga efter 747:an. Den ska ha bland den bästa teknologin av alla passagerarflygplan. Sen har den sjukt stora motorer, nu mäter vi inte kraften i hästkrafter utan i pounds. Våra 737:or har 18,5 K, 20 K eller 22 K, där K står för tusen. Den här 777-300 har 97 K, tror vissa finns med 103 K. Hur som helst så kan jag tänka mig att det går undan när den pippin sticker!

Istanbul och Stockholm

Innan jag fick ledigt den här veckan flög jag till Istanbul och Stockholm där jag hämtade mina föräldrar som skulle flyga till Dubai (julklapp från mig och min bror) via Riga. Det roliga var att de inte visste att jag skulle flyga dem från Stockholm till Riga. När vi kom till Arlanda gick jag upp till gaten och hämtade dem, gissa om de blev överaskade!

Innan det hade jag varit ner till Istanbul och vänt, inga konstigheter.


Solskydd, behövligt nu när solen har börjat bli starkare igen. Nästan som ett vårtecken:)


747:or är alltid roliga att se, denna från Cargolux, enda tecknet för det är den lilla målningen på wingletsen. Bilden är tagen nere i Istanbul.


Start norrut från Istanbul. Bilden visar det inte så tydligt men Istanbul är en helt otroligt stor stad, jag undrar hur många invånare det är. Det är alltid mycket trafik, denna gång var vi nummer 6 för start, men jag har haft värre än det.



Hurghada

Flög till Hurghada Egypten för ett par dagar sen. Flygningen tog drygt 5 timmar enkel resa och bjöd på en hel del sevärt så som pyramider etc.!


Här passerade vi pyramider över Cairo. Första gången jag såg dem, även om de var små kan man väl säga att jag sett dem;)


På väg in till Hurghada


Också på väg in till Hurghada, det verkar ju inte finnas många träd i landet, men fint vatten verkar de ha i alla fall:)


Här vilar hon efter att ha flugit ner 151 passagerare på 146 platser. Vi hade en passagerare i cockpit, en på ett säte för kabinpersonalen och sen var de tre småbarn som satt i knät på föräldern.


Antingen var det vatten till höger eller som här öken till vänster. Öken, öken, öken överallt... ledsen för tummen:(


Som sagt, vattnet gick ju inte att klaga på! Röda havet kan väl döpas om till blåa, eller turkosa havet

Nu har jag och Therese bestämt att vi ska åka hit på en liten minisemester så fort vi får tillfälle. Blir det inte nu i vår får vi ta det i höst.


Denna bild är från en annan flygning som jag gjorde ner till Amsterdam. Någon kunnig som vågar sig på och gissa vilken ö detta är? :)


Någon mer mupp än jag som lade märke till 747:an som stod i Riga. Trevligt besök, förra gången vi hade 747 i Riga var väl i somras när det tyska kryssningsfartyget gick på grund och det skulle flygas hem strandade passagerare.

Tillbaka i hetluften

Efter att nästan ha haft en veckas ledighet skulle det flygas igen. Jag skulle göra en nattflygning till Tiblisi, inga konstigheter...trodde jag! Vädret i Tiblisi rapporterades okej, med en sikt som temporärt kunde sjunka ner till 1 km, vilket är helt okej att landa i. Men när vi närmade oss så sa flygledaren till oss att sikten var 250m vilket är alldeles för lite för de navigationshjälpmedel som finns där nere. Så vi la oss i ett väntläge för att se vad som hände med vädret, men då det bara blev värre, som lägst var sikten 30m sa de, så beslöt vi oss för att flyga till en annan flygplats, Baku i Azerbadjan. Dit tog det ca 50 min att flyga. Problemet var att vi var tvugna att starta ganska snabbt därifrån för att inte våran arbetstid skulle bli för lång och vi inte skulle få flyga hem.



Framme i Baku, eller Baki som det verkar heta på deras språk. Väl där så fick rapporter på att flygplan hade börjat landa i Tiblisi igen, det aktuella vädret var fortfarande dåligt men prognosen lovade förbättring så kapten tog beslutet att åka dit för att vi inte skulle bli kvar i Baku. Så vi tankade planet igen, tog ett par djupa andetag och satte kurs på Tiblisi, igen.

Denna gången gick det bra, även om det var nääääära att vi inte kom ner för det var fortfarande dimmigt.



Tiblisi må också vara en gammal sovjetstat men deras tankbilar är ju så coola:)

Efter att ha jobbat hela natten var det skönt att komma hem och få sova ett par timmar. Nu är jag ledig några dagar igen och flyger inte förrän på fredag igen.

En berusad pilot är inte så farlig!?

Läste en skrämmande artikel på svd.se idag om en misstänkt berusad pilot från Aeroflot som skulle flyga från Moskva till New York. En pressansvarig från Aeroflot svarade att det inte är någon fara om piloten är berusad. Hela artikeln finns att läsa här, läs och bedöm själva!

Nattstopp i Tallin

Igår kväll flög jag till Tallin för att ha ett 12h nattstopp där. Vi bodde på ett trevligt hotell som sände SVT på tv:n. Roligt hur mycket man kan uppskatta lite svenska tv-program.


Tydligen heter bank "pank" i Estland. Där vill man ju inte spara pengarna;)

Till en början känndes det ganska ensamt att äta frukost. Men efter 5 minuter kom det två killar som jobbade i kabinen ner och åt de också.

-9 grader visade termometern när vi kom till planet i morse och jag tror det var lika kallt i planet, brrr! Under natten hade det lagt sig lite is på planet som vi behövde få bort innan vi lyfte till Riga.

Innan de börjar avisningen så ska man göra en liten procedur som följs av en checklista. Innan de började kopplade killen som utförde avisningen in sig i planet och presenterade sig som Iceman, de som har sett Top Gun förstår skämtet, kul var det i alla fall:)

Här är Iceman i full gång med sitt arbete

Efter det rullade vi ut för start i ett strålande väder!

Vi var tre stycken Airbalticplan i Tallin samtidigt, denna Fokker 50 hade kommit från Vilnius. Undrar om det är planer på att öppna en bas i Tallin och stänga Vilnius, vi får se vad som händer...

RSS 2.0