Riga-München

Tänkte visa i bilder lite kort om hur min arbetsdag ser ut, tyvärr tog jag inga bilder vid briefingen eller efter debriefingen, det får väl vara nästa projekt. Flygningen är mellan Riga och München


Sitter vid gate B5 och väntar på passagerarna, detta man ser är den första terminalen som byggdes i Riga tror jag, mest passagerare till Fokkern som går där tror jag, någon som vet?

Färdplan som nästan är klar för avgång, väntar på att fylla i tiden för när vi lämnade gaten. Annars står där, clearance, väder, bränslemängd osv.

SID:en för vår flight är ASKOR1E, för den som flyger ser ni att den är ganska enkel.

Stiger till FL360, ca 11400m. Tror vi är över Litauen, höger om oss lite längre fram ser ni EYPA, Palanga som ska vara en fin semesterort på sommaren.

Headwind 119kt! Som tur är så fick vi den vinden med oss på vägen hem

Planet tankas med 7,5 ton (ca 9200 liter) bränsle för flygningen till Riga. För övrigt så var det grått och mulet i München.

Jag undrar vad de disskuterar, var är väskorna, vart gick alla?

Åker efter Emirates, Airbus 330, som skulle till Dubai, bana för start 26L.

På väg hem till Riga är det min tur att fylla i färdplanen och prata i radion medans kapten flyger. Här fyller man i tider och kollar så att bränslet är okej.

Kaffe, det klarar jag mig inte utan när jag flyger!

Här är vädret i Riga (EVRA) och Tallin (EETN) som var dagens andra flygning. Ingen klarblå himmel precis.

Medvinden gav oss en fart på ca 950km/h på vägen hem:)

Alla passagerare har lämnat planet efter landning i Riga

Efter att ha städat upp och tagit med mig väskan och släckt ner cockpit så är det bara att stänga och gå vidare till nästa plan för flygningen till Tallin.

Det är väl ungefär såhär en dag ser ut på jobbet. Nu var det här såklart berättat i korthet, men jag tror jag fick med det viktigaste. Hoppas det var till något nöje.

Kommentarer
Postat av: Eva

Bra idé att beskriva hur en arbetsdag som pilot kan vara. Inte bara flygning utan också att fylla i en massa papper.

2009-01-22 @ 15:56:37
Postat av: Therese

Vad kul att läsa älskling! Bra gjort, förresten så tror jag att dom pratar om vädret..

2009-01-22 @ 17:11:57
URL: http://tess_h.blogg.se/
Postat av: Shawn

Riktigt kul & läsa allt det här :D

Tack för att du delar med dig till oss andra love your work

Take care!!

Shawn

2009-01-23 @ 13:56:26
Postat av: Elof

Tja! Kul läsning. Men "Planet tankas med 7,5 ton (ca 6100 liter) bränsle för flygningen till Riga."? Finn ett fel.

2009-01-25 @ 03:26:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0